Creativiteit op de werkvloer loont

Creativiteit alleen belangrijk bij creatieve bureaus? Think again! Het World Economic Forum 2022 noemde creativiteit wereldwijd in de top 3 belangrijkste competenties voor organisaties om te ontwikkelen. Waarom? Omdat we in een snel veranderende wereld leven die andere dingen van ons vraagt dan aan aantal jaar geleden.  

Onderzoekers en wetenschappers roepen het al een paar jaar: creativiteit is een belangrijk ingrediënt voor innovatie, groei en transformatie. Sterker nog: het is zelfs cruciaal voor de toekomstbestendigheid en het succes van organisaties. Nu deze boodschap steeds wijdverspreider verkondigd wordt, verschijnen er ook meer artikelen over. Type het woord ‘creativiteit en organisaties’ maar eens in en de hits vliegen je om de oren. Ook Jinek weidde er in 2020 een uitgebreid artikel aan. Conclusie? Als werkgever kun je maar beter de creativiteit van je werknemers stimuleren. De reden hiervan is dat de wereld om ons heen razendsnel verandert. We hebben te maken met technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen, klimaatveranderingen, een enorme groei van de wereldbevolking...en dat is slechts een handjevol voorbeelden van de grote uitdagingen waar de mensheid de komende decennia voor staat. Volgens de redactie van Jinek kunnen we deze uitdagingen echter het hoofd bieden met behulp van de zogenaamde 21st century skills. Onder deze skills verstaan we een verzameling competenties waaronder kritisch denken en mediawijsheid maar misschien wel de meest belangrijkste: creatief denken. 

Creativiteit is dé skill van nu

Dat creativiteit als de belangrijkste vaardigheid uit de bus komt, is eigenlijk niet zo gek als je bedenkt dat bedrijven en organisaties voortdurend inspelen op trends en ontwikkelingen, of, liever nog, deze een stap vóór blijven. Dat vraagt om innovatie, groei en transformatie: om creativiteit dus! Willen organisaties kunnen concurreren, dan moeten zij bestaande producten blijven innoveren, nieuwe producten op de markt brengen en nieuwe services aanbieden. En laten veel van deze ontwikkelingen nu net voortkomen uit de creatieve ideeën van medewerkers. Hiermee wordt het stimuleren van creativiteit van je werknemers één van de belangrijkste speerpunten om je bedrijf gezond te houden. Het verzoek van Janneke van finance & control om een dag minder te gaan werken om een schildercursus te gaan doen, lijkt nu ineens zo slecht nog niet. En die animatiecursus van John van ICT waar hij een middag vrij voor wil? Vanaf nu ook gewoon direct accorderen dus!

Innovatie is noodzaak

De overleden auteur Sir Ken Robinson, internationaal expert, was ook een groot voorvechter van creativiteit en innovatie in het bedrijfsleven. In zijn boek ‘Buiten de lijntjes’ stelt hij zelfs dat alle organisaties in een wereld concurreren waarin het vermogen om te innoveren en aan te passen geen luxe is maar een noodzaak. Om dit statement te onderschrijven, haalt een studie aan uit 2010, ‘Capitalizing on complexity’. Leiders in het bedrijfsleven en openbare sectoren, schrijft hij, zijn het erover eens dat de wereld toeneemt in complexiteit en dat hun ondernemingen daar niet effectief genoeg op in kunnen spelen. Creativiteit wordt daarmee dé belangrijkste kwaliteit die leiders moeten hebben. Waarom? Omdat creativiteit nodig is om nieuwe ideeën te generen, om mensen flexibel op te leiden zodat bedrijven sneller kunnen reageren op de veranderende wereld en werknemers voor te bereiden op het feit dat ze niet langer één baan voor het leven hebben nu de opkomst van AI, automatisering en robotisering bestaande functies laten verdwijnen en nieuwe functies creëren. 

Revival

Door experts als Robinson is het safe to say dat creativiteit van de werknemer een steeds belangrijkere asset is voor organisaties omdat het zorgt voor wendbaarheid, innovatiekracht en groei. Sterker nog: nowadays wordt het creatief vermogen van medewerkers zelfs beschouwd als het meest waardevolle onontdekte potentieel in organisaties! Want wat maakt jouw organisatie wendbaar en toekomstbestendig in een continue veranderende markt met een hoge mate van onzekerheid en complexiteit (VUCA-world)? Juist, creativiteit! Er zit dan ook een opkomst van creativiteit aan te komen, van nieuwe creatievelingen. Een soort revival. Dat is ook nodig. We moeten omgaan met zulke grote veranderingen, we kunnen niet doorgaan zoals we deden. In alle opzichten hebben we dus creativiteit nodig, op micro- én macroniveau. Ook volgens Thomas Friedman, auteur van de bestseller The World is Flat, over de gevolgen van globalisatie, zullen creatieven de toekomst hebben. Hij staat hier niet alleen in. Het World Economic Forum 2022 noemde creativiteit wereldwijd zelfs in de top 3 belangrijkste competentie voor organisaties om te ontwikkelen. Voor het jaarlijkse bedrijfsuitje dit jaar kun je maar beter met z’n allen een middag gaan pottenbakken!

Wat is creativiteit?

Goed. Creativiteit bij werknemers is dus een belangrijke asset maar wat is ‘creativiteit’ nou eigenlijk precies? Is het alleen voorbehouden aan mensen met een talent of is iedereen creatief en kan iedereen creatief worden? Volgens de Van Dale is creativiteit scheppend vermogen, het creëren van iets nieuws. Iets wat verrassend en nuttig is. Oplossingen bedenken die origineel en vernieuwend zijn. Als we deze definitie aanhouden, gaat creativiteit dus niet zozeer om het talent om te kunnen schilderen of beeldhouden maar om lef te hebben om vanuit nieuwsgierigheid te kijken en kritische vragen te durven stellen als: ‘is dit zo, waaróm is dit zo, kan het niet anders, zie ik het wel goed of kan ik het ook vanuit een ander perspectief bekijken en wat gebeurt er dan?’ Het vergt de flexibiliteit om uit je hokje te stappen, dingen los te durven laten en nieuwe connecties te maken die in eerste instantie niet voor de hand liggen. Creatieve cursussen en opleidingen buiten het ‘gewone werk’, kunnen daar enorm aan bijdragen.

Vorige
Vorige

Haal meer uit je vakantiegeld

Volgende
Volgende

Creative Retreats aftrekbaar als studiereis