Directing

Sardinië 10 t/m 20 oktober 2023

THE WHOLE SJEBANG

We gaan met jou vlieguren maken en bouwen aan je eigen unieke portfolio als regisseur. Van schrijven tot editten en alles ertussen in, dat is wat je krijgt bij de opleiding Directing. En dat onder leiding van the one and only Mark de Cloe! Mark gaat je helpen om je verhaal en visie nòg sterker te maken en leert je alles over composities en perspectieven. Het productieproces bevat ook veel facetten die uitgelicht worden. Zoals psychologie op de set, acteurs-regie en decoupage. En dan? ACTIE natuurlijk! Je gaat jouw verhaal vastleggen met je eigen cast en crew. Jouw idee dat misschien al jaren in je hoofd zat wordt straks echt!

Deze onderdelen komen aan bod ↓

  • Kennis over het filmvak

  • Schrijven van het script

  • Allerlaatste kennis over AI en de invloed op het filmvak

  • Ontwerp en excecutieplan

  • Productie, decoupage en acteursregie

  • Time to shoot

  • Analyse

  • Time to cut

In deze intensieve, inspirerende en tegelijkertijd ontspannende twee weken Directing behandelen we alle fases van het filmmaken. Van begin tot eind. We doen dit in 8 verschillende lessen, meestal klassikaal, maar soms ook een individueel gesprek specifiek op jouw plan en ontwikkeling gericht. Het belangrijkste van deze opleiding is dat je het grootste deel zelf moet doen. Tussen de lessen door ben je aan het schrijven, produceren, casten, opnemen, editen en afwerken.

Voordat deze reis begint krijg je een schrijfopdracht om verschillende plannetjes te schetsen. Korte bondige omschrijvingen van jouw ideeën. Maximaal een half A4tje per idee. Als je de cursus storytelling al gedaan hebt kun je natuurlijk heel goed deze verhalen gebruiken. Het is goed om iets meer ideeën te ontwikkelen dan dat je gaat maken. Het zijn een soort schetsen. Laat je creativiteit de vrije loop.

DE FASES

  • De eerste dag volgt een lezing en worden er een aantal korte films bekeken en besproken. Vervolgens maakt iedere deelnemer een schets, synopsis of scriptje voor een korte film die we op Sardinië kunnen realiseren. Er zijn een aantal vaste gegevens zoals een bestaande premisse, het aantal acteurs en het aantal locaties. Tot slot maken we teams.

    De volgende dag bespreken we al deze verhalen. Hoe krijgen we het verhaal nog sterker. Waar gaat het eigenlijk om? Wat is de premisse? Hoe kunnen we dat nog aanscherpen. Halverwege de tweede dag kiezen we met z’n allen één verhaal dat we gaan verfilmen.

    (of in sommige gevallen twee meer eenvoudige verhalen)

    Vervolgens gaan we dit scriptje behandelen: welke vorm, welke stijl past het beste bij dit verhaal? Hoe kan de vorm de inhoud versterken? Alles vanuit één camerastandpunt? Of juist een ruig hand-held cameravoering. Alles van bovenaf gefilmd? Wat als je het achteruit vertelt, of je vertelt steeds eenzelfde gebeurtenis, maar vanuit een ander perspectief. Ieder verhaal dwingt eigenlijk zijn eigen vorm af, een vorm die het verhaal het beste verbeeld.

    De derde dag beginnen we met de productionele kant. Is het niet te ingewikkeld wat je wilt? Kan het eenvoudiger verteld worden? Vervolgens geeft Mark les over de psychologie op de set. Het werken met cast en crew. Als regisseur ben je ook een manager. Jij moet het beste uit iedereen weten te halen. Het kan een behoorlijk bonte verzameling van ego’s zijn zo’n filmset. Maar het is prachtig om mee te maken dat je echt met z’n allen iets moois aan het maken bent, en dat iedereen hierin belangrijk is en bijdraagt aan het eindresultaat. We verdelen de crew en kijken wie er precies welke functie gaat vervullen. Gebruikelijk is dat er één regisseur is, maar het is ook goed mogelijk dat we voor verschillende scene’s verschillende regisseurs benoemen. We zoeken de locaties uit en de props en kleding.

  • De volgende twee dagen concentreren we ons op acteurs-regie. Hoe kun je een acteur houvast en richting geven. Wat heeft een acteur nodig? Wat als je nog niet tevreden bent? Hoe kun je een acteur meer naturel laten spelen? Wat is het vocabulaire van de acteursregie? Twee professionele acteurs zijn tijdens deze les aanwezig.

    Samen met Mick van Rossum en Mark de Cloe de fotografie, decoupage en set-management.

    Op dag 5 regisseren alle deelnemers een scène uit een bestaande film met de twee professionele acteurs. Aan het einde van de dag krijgen de deelnemers feedback van Mark de Cloe en van de acteurs zelf. Hoe hebben zij het ervaren? Hoe hebben de acteurs het ervaren? Voelde zij zich goed aangestuurd of juist niet. Wat hielp hen en wat juist niet. Dit kan confronterend zijn maar is wel heel leerzaam.

  • De eerste les van dit blokje gaat over de decoupage. Wat vertelt een shot? Welke shots passen het beste bij jouw plan? Welke shots heb je nodig, welke zijn het belangrijkste? Welke shots gooi je weg als je achterloopt op je draaidag? Wat zijn je ‘money-shots’?

    Een ervaren cameraman vertelt deze dag zijn ervaringen en werkmethodieken en geeft een aantal voorbeelden van hoe betekenisvol een decoupage kan zijn. Hoe het het verhaal kan versterken. Hoe de vorm de inhoud kan beïnvloedden en kan verrijken.

    De 6ste dag is het jullie beurt. De draaidag! Jullie gaan, met jullie zelf samengestelde crew, draaien en maken gebruik van de twee professionele acteurs en eventueel een aantal figuranten.

    Dag 7 geeft geeft een ervaren editor jullie een lezing over edit. Wat is belangrijk in de edit. Wat werkte niet wat je bedacht had en wat werkte juist wel. Wat als je een andere invalshoek vertelt over je edit. Naar aanleiding van een aantal voorbeelden uit zijn boek Cut the crap krijgen jullie een interessante inkijk in wat er allemaal nog mogelijk is in de montagekamer.

    Tijdens het tweede deel van de dag beginnen jullie met de edit. Marc geeft zijn supervisie hierop en draagt mogelijkheden aan maar jullie moeten het zelf doen!

  • In deze fase behandelen we eerst hoe we het allemaal ervaren hebben. Waar liep je tegenaan? Waar ben je trots op? Hoe ging het samenwerken? We maken een klassikale evaluatie van jullie ervaringen op de set.

    In de ochtend vertelt Mark de Cloe over subsidies, producenten en how to pitch your movie! In de middag vindt de presentatie van jouw eigen film plaats.

    De laatste dag analyseren we de edit. Moet er meer of minder muziek bij? Waar vertraagt je film? Is het te duidelijk? Of te vaag? Er worden nog wat aanpassingen gedaan, zoals muziek eronder zetten, kleurcorrectie en eventuele credits vermelden. Misschien zelfs een postertje erbij. 

    Na deze 10 dagen heb je enorm veel kennis opgedaan en een groot netwerk opgebouwd. Je hebt concrete lessen gehad en hebt tegelijk veel vlieguren gemaakt. Hierna ben je een (nog) betere maker én heb je een mooie toevoeging aan je portfolio.

    Als je de smaak te pakken hebt en je je wilt vastbijten in de wonderlijke wereld van de film en montage, kun je voor de vervolgcursus ‘Film & Editing’ gaan. Of je pakt ieder jaar een Retreat :)


Na het klikken op de button ga je naar de website van Reducations. No worries dit klopt, dat is onze moeder ❀

  • Aan deze opleiding is een vooropleiding Film/Edit, Documentary, Cinematography of aantoonbare ervaring gewenst vanwege het startniveau. Een intakegesprek maakt deel uit van de toelatingsprocedure. Er doen maximaal 12 deelnemers mee zodat er een intensieve begeleiding mogelijk is.

  • Indicatie

    8:00AM - 9:00AM

    ❊ Breakfast

    9:00AM - 12:00PM

    ❊ Theorie en praktijk

    12:00PM - 1:00PM

    ❊ Lunch

    1:00PM - 6:30PM

    ❊ Theorie en praktijk

    7:30PM - 10:00PM

    ❊ Diner

    Bekijk hier het hele programma.

  • Mark de Cloe is sinds the early beginning van Reducations al bij ons betrokken. Mark is bekend van o.a. Nieuwe Buren, Mannenharten en Dit Zijn Wij. Met een heel team rondom Mark ontwikkel jij je (nog) verder samen met jouw mede creatives.

    Mark de Cloe

    Mick van Rossum

    Jef Hertoghs

    Sigrid ten Napel

    Tjebbo Gerritsma

    Ilse Warringa

    Laurens Vreekamp

  • Inclusief:
    ❊ 10 nachten verblijf op het landgoed

    ❊ transfer van en naar Airport bij aankomst en vertrek

    ❊ gebruik van auto bij het landgoed

    ❊ (veganistisch) ontbijt, lunch en diner

    ❊ water, thee, koffie, wijn & snacks

    ❊ lots of happiness

  • De kosten van deze Directing Retreat zijn € 4900,- inclusief verblijf. Check de belastingvoordelen en het STAP-budget op onze doekoe pagina. Kun je deze volledig benutten? Dan kost deze studiereis je 2450,00 + vliegticket. Geef deze twee weken aan jezelf of jouw collega cadeau. Nog nooit kwam je geïnspireerder, gemotiveerder en beter terug van een reis. Kijk op onze doekoe pagina voor slimme tips. Wil je met z’n tweeën? Gebruik dan ons voordelige duo ticket!

  • Vanuit Creative Retreats proberen we onze voetprint te minimaliseren. Daarom maken we zoveel mogelijk gebruik van duurzaam vervoer. Gaan we met het vliegtuig dan compenseren we de CO2 uitstoot met het verder aanplanten van ons voedselbos.